kawan sejati

Saya pasti tentu setiap daripada kita mempunyai kawan. Kalau tidak kawan karib, kawan biasa-biasa. Ini adalah naluri manusia. Kita diciptakan untuk untuk saling bersosial dan berkomunikasi sesama sendiri. Cuba bayangkan hidup ini tanpa sesiapa untuk kita bercakap dan bermain? Tentu sunyi sepi, bukan.

Ada pula yang menghadapi masalah dalam mencari kawan dan hubungan itu sendiri. Kadang-kadang apabila kita berbuat baik kepada kawan, tidak pernah langsung diendahkan dan dihargai. Ada pula yang menikam dari belakang. Harapkan pagar, pagar makan padi. Kawan jenis ini tidak berkualiti.

Semua orang ada kawan. Semua orang juga boleh menjadi kawan. Namun, bolehkah kita menjadi seorang kawan yang baik? Seorang kawan yang membantu kawannya yang lain tatkala dalam kesusahan.

Ada orang kata, kawan yang baik adalah yang meneman di saat tawa dan tangis. Benar sama sekali. Itu adalah kawan yang sejati. Itu adalah sahabat. Orang yang boleh kita harapkan dalam apa jua keadaan. Teman tempat untuk meluahkan segala perasaan, isi hati yang terpendam dalam ruang yang tersembunyi.

Setiap daripada kita boleh menjadi kawan sejati. Bukan kawan rapat, tetapi kawan yang sejati. Berkualiti. Namun sudah tentunya tidak semua orang yang memilih perkara sedemikian. Bila kawan ditimpa kesusahan, masing-masing hilangkan diri. Bila kawan tidak sealiran, tidak mahu bersantai bersama dan rasa malas hendak berbicara.

Bukanlah susah menjadi seorang kawan sejati. Kawan yang berkualiti dan ikhlas didalam perhubungan tersebut. Mari kita renungkan diri;
Adakah anda seorang kawan sejati?


Monday, April 20, 2009

6P ISTEMEWA SAHABAT LELAKI..


mungkin ramai yang tidak tahu bersahabat dgn lelaki banyak keistemewaanya.....


antaranya ialah....




pemaaf..


sekiranya kamu menyinggung perasaanya ataupun melakukan sesuatu yang buat dia marah dia tetap mudah untuk memaafkan kamu.berbeza sedikit dengan sahabat perempuan yang agak sedikit emosi dan kalau merajuk mesti berhari-hari....




penyayang..


sahabat lelaki dikurniakan sifat yang sangat penyayang. bila kamu ada masalah biar bagaimana susah dn sibuk dia pasti akan mengutamakan kamu kerana bagi lelaki sahabat lebih penting dari segala-segalanya....




pendengar yang baik


apabila kamu berkongsi masalah,sahabat lelaki adalah seorang pendengar yang baik berbanding dengan sahabat perempuan...




pelawak


sebagai sahabat kamu bertuah kerana dia akan sentiasa menceriakan hidup kamu dengan lawak jenakanya.Dia tidak kisah pun terpaksa jadi pelawat tak bergaji agar dapat melihat sahabatnya ketawa ceria...




penyimpan rahsia


jangan bimbang untuk berkongsi rahsia denganya kerana sahabat lelaki sememamgnya seorang penyimpan rahsia yang baik...




pemurah


dia sering membayar makanan setiap kali kamu berdua keluar makan bersama.lelaki kan ego malulah bila perempuan membayarnya...


untungkan mempunyai sahabat lelaki...

Tuesday, March 31, 2009

mengenali sahabat


Dalam menjalin sebuah persahabatan yang murni dan abadi ia memerlukan pengorbanan yang besar. Bila kita berkenalan dengan seseorang dan kita suka padanya maka kita pasti mahu menjalin ikatan persahabatan yang kekal lama dengannya. Namun banyak dugaan dan rintangan yang akan mengiringi persahabatan itu sehinggakan ia boleh memusnahtan sebuah erti persahabatan


Dikecewakan oleh teman
Kadang kala kita mahu teman karib berada di sisi kita bila kita menghadapi situasi yang kurang baik seperti dilanda masalah dan sebagainya. Namun, jangan terkejut bila teman itu 'hilang' entah di mana di saat kita perlukan mereka.

pengkhianatan dalam persahabatan
Khianat dalam persahabatan adalah perbuatan yang amat payah dimaafkan. Fitnah, mengata di belakang dan merampas kekasih adalah beberapa contoh khianat yang sering terjadi di kalangan remaja hari ini.


Batasan Persahabatan
Perjalinan sebuah persahabatan juga ada batasannya tertentu. Kamu perlu tahu di manakah batasan kamu dengan temanmu demi memelihara persahabatan yang sedia terjalin.
Prinsip bercanggah
Setiap orang ada prinsip dalam hidupnya. Begitu juga dengan persahabatan di mana prinsip memainkan peranan penting. Sering terjadi antara dua teman yang bercanggah prinsip

Saturday, March 28, 2009

kecantikan lelaki kegagahan wanita


Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani.Lelaki yang cantik,adalah:-


1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran

3) Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun,

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada

5) Lelaki yang baik sangka

6) Lelaki yang tak pernah putus asa


Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.


Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-


1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan

3) Perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan


Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman.Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan

Wednesday, March 25, 2009

MENCARI POSITIF DI SEBALIK NEGATIF

1. utk suami/isteri yg tidur berdengkur di waktu malam, krn beliau tidur disisi kita bukan dengan orang lain.

2. utk anak/adik perempuan kita yg mengomel apabila mencuci pinggan, krn itu bermakna dia berada di rumah, bukan di jalanan berpeleseran.

3. utk cukai pendapatan yg kita kena bayar, krn itu bermakna kita masih mempunyai pekerjaan.


4. utk pakaian kita yang dah tak muat, krn itu bermakna kita cukup makan.

5. utk lantai yg perlu dimop, tingkap yg perlu dilap dan rumah yg perlu dikemas , krn itu bermakna kita mempunyai tempat tinggal.

6. utk bunyi bising jiran², krn itu bermakna kita masih lagi boleh mendengar.

7. utk timbunan pakaian yg perlu dicuci/digosok krn itu bermakna kita ada pakaian untuk dipakai.

8. utk keletihan/kesakitan otot selepas seharian bekerja, krn itu bermakna kita masih berupaya utk kerja kuat.

9. utk tempat letak kereta yg jauh drpd lif, krn itu bermakna kita masih berupaya utk berjalan.

10.utk jam loceng yg berdering pd waktu pagi, krn itu bermakna kita masih hidup untuk meneruskan hari tersebut…

AND FINALL Y …….. for received this personal and meaningful forwarded e-mails because it means you have friends who are thinking of you.

“Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yang kita dapat…dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada”

LELAKI YANG DI TARIK KE NERAKA

Ayah
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.

* Suami
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak-tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diribukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram dan apabila suami mendiam diri. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

* Abang
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula kepada abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM...Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

* Anak Lelaki
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabka n di akhirat kelak...nantikan tarikan ibunya.

Kepada golongan lelaki, cuba lah sebaik mungkin untuk melaksanakan tanggungjawab kalian.
Kepada golongan wanita, sama-sama lah meringankan bebanan yang ditanggung oleh golongan lelaki.
Bukankah kita diciptakan untuk sama-sama membantu dan nasihat-menasihati? ?

Monday, March 16, 2009

NASIHAT UNTUK WANITA



*Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkan kata-kata kebaikan.

*Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.

*Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, berbagilah makanan dengan mereka yang kelaparan.

*Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.

*Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian. Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain, perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali, dan diampuni. Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda. Apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah senantiasa. Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terhulur. Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri dan satu lagi untuk menolong orang lain.

*Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakannya, bukan pada bentuk tubuhnya, atau cara dia menyisir rambutnya.

*Kecantikan wanita terdapat pada matanya, cara dia memandang dunia. Kerana di matanyalah terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.

*Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajahnya. Tetapi kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta yang dia berikan. Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.

2o sifat perempuan tak suka



1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-gerikekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau
nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya
pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula
sekiranya aktiviti-aktiviti mereka di soal siasat oleh kekasih
mereka… macammana tu?

3. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal
dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki
yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain
kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu.
Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana
seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta
sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

4. PANAS BARAN
Aduiii… masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis
apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu
dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri
sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh
lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak
terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan
janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat
bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana
setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah.
Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

5. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap
sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari
adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda
berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak
menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa
juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah.
Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga
dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki
mereka membazirkan duit dengan merokok.

6. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan
dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki
menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa
mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai
kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita.
Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

7. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan
yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang
mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya
mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah
berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki
kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat
berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama
kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

8. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih,
mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar
tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

9. SUKA ‘CUCI MATA’
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa
perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun
sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak
salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga
cik abang!

10. PERASAN
Aduhaiii… lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini
berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem.
Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita.Tapi,
mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi
mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada
paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… ada wanita yang lebih
suka mengutuk dari memuji… hahaha sedarlah!

11. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. lelaki
selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri
tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan
kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih…
egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh
diguna pakai.

12. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan
perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang
berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika
berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian.
Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24
jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya
kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan
dimanjakan.

13. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki
spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan
yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah
perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula
yang mata duitan… apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan
lelaki hilang pulak?!!

14. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan
kerjaya.Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila
diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja
dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh
lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa
bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa
menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita
ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa…

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang
pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata.
Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama
berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan
badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa
segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum
lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka
lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka
tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita.
Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan.
Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak
ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu
mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah,
jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman
wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama
kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah
pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai
bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih,
mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah
anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat
demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat
anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun
perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu
walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia
terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat
sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura
tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda
yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda
seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih
setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata
sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak
mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan
terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai
pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa
akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari
nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda!
Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot!
Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem.
Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati
dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana
wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda
rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah
semacho yang disangkakan, tak guna juga!

Sunday, March 15, 2009

30 RAHSIA PEREMPUAN





1.Bila sorang wanita mengatakan dia sdang bsedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sdang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu slps kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya smula sbelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang org yg paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yg patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dgn sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sdg keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!


6. Wanita mmg sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dgn gadis yg sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dlm diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mumudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa..

Monday, March 2, 2009

kHAS UNTUK GADIS YANG INGIN TAHU......



Ingin tahu tanda-tanda lelaki kalau sedang jatuh cinta????

1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kekasihnya dengan rela bukan kerana terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya..

3. Dia banyak menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayanginya.

4.. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap.

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia selalu mengawasi gerak-gerik kekasihnya kerana dia sentiasa merasa curiga.

7. Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya.

8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpahkan seluruh perhatian kepadanya.

9.. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian kerana dia mau kekasihnya melayaninya lebih dari orang lain.

10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia kadang suka merajuk kerana ingin dipujuk oleh kekasihnya.

12. Dia akan merasa sengsara apabila berjauhan dengan kekasihnya terlalu lama.

13. Dia selalu mempastikan keselamatan kekasihnya.

14. Dia akan lebih mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.

15. Dia kerap bertanya apakah kekasihnya mencintainya kerana dia merasa cintanya lebih kuat daripada kekasihnya.

16. Dia tidak akan mempedulikan wanita lain apabila tidak ada urusan penting dengannya.

17. Dia cuba meluangkan lebih banyak waktu dengan kekasihnya

18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain.

19. Jika ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan merasa sangat sedih dan tidak akan percaya lagi dengan cinta wanita lain. Namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali padanya.

20. Apabila ada orang ketiga, dia akan kehilangan akal sihatnya dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang paling dipercayai dan sanggup menyerahkan harta mahu pun nyawanya sendiri.

22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya. Namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100% mencintai kekasihnya.

23.. Tidak semua lelaki-lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang wanita.

Hargailah insan bergelar lelaki
semoga lelaki di luar sana mampu membimbing wanita..
ke jalan yang diredhai ALLAH S.W.T..

AMIN...

Sunday, March 1, 2009

cinta seputih mutiara..




10 PERKARA KECIL PIKAT HATI SI DIA.....

adakalanya hal yang kecil
sudah cukup menambat hatinya..
dan tidak memerlukan pengorbanan yang besar..

berikut ialah tips yang boleh kamu praktikan..

=setiap kali bertemu senyuman tak lekang dari bibirmu..

=sentiasa bersama sidia ketika susah dan senang..

=kamu lebih mementingkan kebahagiannya dari diri kamu sendiri..

=kamu sentiasa buat dia ketawa dengan gurau sendamu..

=memasak makanan kegemaranya dan mengajaknya makan bersama-sama..

=sebelum tidur kamu tidak pernah lupa untuk mengucapkan selamat malam kepadanya..

=menghadiahkan barang yang kamu tahu ia begitu bernilai bagi sidia di hari ulang tahunya..

=berjaya menambat hati keluarganya..

=meluahkan isi hatimu melalui lirik lagu yang menyentuh perasaan..

=berubah dan kikis semua sifat-sifat yang sidia tak suka..

=sentiasa memahami apabila sidia meminta ruang untuk bersendiri..

=tidak pernah memalukannya dan menjaga tingkah laku yang baik..

=sesekali kamu beri kejutan dengan yang mengembirakan hatinya..

=membantu menjaga barang-barang kesayangannya..

=setiap kali kamu dan sidia berhadapan dengan masalah kamu tidak mudah melenting dan marah..

info seputih mutiara



10 ciri oarang malas...

1.kamu sedang memberi alasan apabila orang minta bantuan..

2.sepanjang hidup kamu tidak pernah menghadiri mana-mana aktiviti sosial..

3.tidak pernah mengemas tempat tidur..

4.separuh dari masa kamu banyak dihabiskan untuk tidur..

5.orang melihat kediaman kamu seperti tongkang pecah,tapi kamu melihatnya seperti istana indah..

6.sekiranya orang lain bersedih apabila gagal,tapikamu sedikit pun tak merasa sedih.bagi kamu kegagalan itu sudah menjadi satu kebiasaan dalam hidup kamu..

7.cara kamu menutup kelemahan kamu ialah selalu tampil cantik depan orang,pakai minyak wangi sebotol,tapi hakikatnyabaju yang di pakai bertahun-tahun tidak basuh..

8.sanggup berlapar daripada bersusah payah membeli makanan,kononya diet..

9.setiap pagi wajah kamu bile ke pejabat atau kolej tidak pernah ceria.asyik tidak ada mood je..

10.tidak pernah ada usaha untuk meningkatkan lagi diri untuk masa akan datang kerana kamu merasakan apa yang kamu ada hari ini sudah cukup dan terlalu selesa..

Sunday, February 22, 2009

jadilah wanita penyeri taman syurga...


WANITA sering diibaratkan sebagai bunga. Bunga lahirnya melambangkan sesuatu yang cantik, indah dan berseri. Begitulah wanita. Hadirnya Hawa mengisi kesunyian Adam. Adanya wanita menjadi penyambung zuriat di alam ini.....

WANITA SOLEHAH ibarat bunga yang berkembang mekar harum dan bersinar. Menjadi idaman sebagi penyeri suasana. WANITA THOLEHAH (buruk akhlak) ibarat bunga yang layu, kering, tidak berseri. Tiada siapa pun yang sudi. Kalau cantik pun ia hanya ibarat bunga plastik yang tidak harum, kaku dan mudah berdebu.

WANITA SOLEHAH zaman Rasulullah saw seperti Siti Khadijah, Siti Aisyah, Siti Fatimah, Sumaiyyah, Asma' dan lain-lainnya telah lama meninggalkan kita; dengan peribadi dan akhlak mulia mereka untuk dijadikan teladan dan contoh. Tugas kita kini sebagai wanita-wanita akhir zaman adalah untuk mengulangi sejarah yang telah mereka lalui.

Islam hanya memberi EMPAT SYARAT untuk wanita menempah tiket ke syurga; iaitu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suami dan menjaga kehormatan dan maruah dirinya.
HANYA wanita yang memiliki hati yang beriman dan bertaqwa mampu melaksanakannya. Ganjarannya kelak akan Allah berikan di akhirat di mana mereka ibarat BUNGA PENYERI TAMAN SYURGA.


moga didunia ALLAH jadikan kita mawar berduri.....dan di syurga sebagai penyeri!!!!!1




YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

Friday, February 20, 2009

10 adab berdoa



1.pada waktu yang mulia(afdal)seperti hari jumaat,hari,arafah,bulan ramadahan dan waktu satu pertiga sebelum berakhirnya malam.

2.dalam keadaan yang mulia seperti kita sedang bersujud dalam sembahyang, sebelum dan sesudah menunaikan solat.ketika hati berasa tenang dan bersuh daripada gangguan syaitan dan ketika menghadapi kaabah.

3.bertaubatsebelum berdoa dari menghadapkan diri padaNya bersungguh-sungguh kepada ALLAH S.W.T.

4.Berdoa dalam kedudukan kiblat.

5.memuji kebesaran ALLAH sebelum berdoa.

6.merendahkan suara iaitu dengan menggunakan suara perlahan agar samar-samar daro pendengaran orang di sisi kita.

7.menggunakan kata-kata sederhana, sopan dan tepat mengenai sesuatu yang di hajati dalam doa tersebut.sebaiknya doa-doa yang diajar rasulullah s.a.w.

8.khusyuk agar jiwa kita yang halus ini sentiasa merasai kebesaran dan kehebatan ALLAH s.w.t

9.ulangi doa yang di hajati debanyak dua atau tiga kali dengan harapan ALLAH s.w.t akan memakbulkannya.

10.yakin doa itu akan diperkenankan oleh ALLAH s.w.t dan reda jika ALLAH tidak memakbulkamya.

Wednesday, February 18, 2009

15 ciri insan bergelar sahabat



1.insan yang paling dekat untuk kita meluahkan perasaan suka dan duka.

2.insan yang memahami diri kita perasaan dan kehendak kita.

3.insan yang jujur dan ikhlas melakukan sesuatu yang termampu dan terbaik pada kita tanpa syarat dan mengharapkan balasan daripada kita.

4.insan yang membela dan menutup aib,kesalahan,dan kesilapan kita kepada orang lain tetapi pada masa yang sama menegur dan menasihati kita di belakang mereka.

5.insan yang menerima diri kita sama ada baik dan buruk tanpa sebarang syarat dan alasan.

6.insan yang sanggup berkorban masa,tenaga,buah fikiran,dan wang ringgit demi kebahagian kita.adakalanya sanggup menghadapi bahaya dan mengadai nyawanya kerana kita.

7.insan yang jujur dan sabar dalam menegur,menegah,dan menasihati kita daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama.

8.insan yang menjadi sunber inspirasi,peniup semangat dan pemberi motivasi apabila kita kecewa,patah semangat dan menyerah kalah.

9.insan yang di jadikan tempat untuk meluahkan segala permasalahan hidup dan perasaan kita.

10.insan yang boleh menyimpan rahsia kita dan boleh dipercayai tanpa membocorkannya kepada orang lain.

11.insan yang menjadi tempat bergurau senda,berhibur dan bergelak ketawa bersama kita.
12.insan yang sentiasa menyokong,pembakar semangat kita untuk terus berjaya dalam sesuatu aktiviti;bidang atau pekerjaan.

13.insan yang sedia mengajarkan ilmu,kemahiran,dan pengalamannya tanpa sebarang syarat.

14.insan yang sentiasa mendoakan kejayaan dan kebahagiaan kita setiap kali selepas solat.

15.insan yang sentiasa merindui kita dan menangis kerana kita.sukar atau mustahil dapat melupakankita sepanjang hidupnya.

adakah kita mempunyai ciri-ciri seperti itu?????
lu....fikirlah sendiri...


adakah kita mempunyai sahabat seperti itu??????
jika ia...hargailah seadanya!!!!
kerana jika sahabat itu pergi maka bukan mudah untuk mendapatkannya kembali...

renung-renungkan...

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Tuesday, February 17, 2009

jadilah wanita paling bahagia




TIDAK... Bagi perbuatan yang dapat menyia-nyiakan umurmu, seperti senang membalas
dendam dan berselisih dengan perkara yang tidak ada kebaikan di dalamnya.

TIDAK... Bagi sikap yang lebih mengutamakan harta benda dan mengumpulkannya, ketimbang sikap arif untuk menjaga kesehatanmu, kebahagiaanmu, dan waktu istirahatmu.

TIDAK... Bagi perangai yang suka memata-matai kesalahan orang lain, menggunjing aib orang lain (ghibah) dan melupakan aib diri sendiri.

TIDAK... Bagi perangai yang suka mabuk kepayang dengan kesenangan hawa nafsu, menuruti segala tuntutan dan keinginannya.

TIDAK... Bagi sikap yang selalu menghabiskan waktu bersama para pengangguran, dan memboroskan waktu berjam-jam untuk bergurau dan bermain.

TIDAK... Bagi perilaku acuh terhadap kebersihan dan keharuman tubuh, serta masa bodoh dengan tempat tinggal dan ketertiban lingkungan.

TIDAK... Bagi setiap minuman yang haram, rokok, dan segala sesuatu yang kotor dan najis.

TIDAK... Bagi sikap yang selalu mengingat-ingat kembali musibah yang telah lalu, bencana yang telah terjadi, atau kesalahan yang terlanjur dilakukan.

TIDAK... Bagi perilaku yang melupakan akhirat, yang lalai membekali dirinya dengan amal saleh untuk menyongsongnya, dan yang lengah dari peringatan tentang kedahsyatannya.

TIDAK... Bagi perangai membuang-buang harta benda dalam perkara-perkara yang haram, berlaku boros dalam perkara-perkara yang mubah, dan perilaku yang dapat memangkas perkara-perkara ketaatan.

YA... Untuk senyummu yang cantik, yang mengirimkan cinta, dan mengutus kasih sayang bagi orang lain.

YA... Untuk kata-katamu yang baik, yang membangun persahabatan dan menghapuskan rasa benci.

YA... Untuk sedekahmu yang dikabulkan, yang membahagiakan orang-orang miskin, menyenangkan orang-orang fakir, dan mengenyangkan orang-orang lapar.

YA... Untuk kesediaanmu duduk bersama Al-Qur'an seraya membaca, merenungi, dan mengamalkannya, sambil bertaubat dan beristighfar.

YA... Untuk kesediaanmu berdzikir, beristighfar, tenggelam dalam doa, dan senantiasa memperbaiki taubatmu.

YA... Untuk usahamu dalam mendidik anak-anakmu dengan agama, sunnah, dan nasihat yang bermanfaat bagi mereka.

YA... Untuk rasa malumu dan hijab (penutup aurat) yang diperintahkan Allah, karena hanya itulah cara untuk menjaga dan memelihara dirimu.

YA... Untuk pergaulanmu dengan wanita-wanita yang baik dan takut kepada Allah, mencintai agama dan menghormati nilai-nilainya.

YA... Untuk baktimu terhadap orangtua, silaturahim pada saudaramu, menghormati tetangga, dan menyantuni anak-anak yatim.

YA... Untuk membaca sesuatu yang bermanfaat dengan menelaah buku yang menarik dan berfaedah, buku yang menyenangkan dan memberi tuntunan.



Sumber : Dikutip dari buku "Menjadi Wanita Paling Bahagia di Dunia" - DR. Aidh al-Qarni

secangkir kasih....


Saya tidak kisah siapa anda.
Saya terima segala teguran, kritikan, cadangan dan apa sahaja komentar dari anda dengan hati yang terbuka.
Namun...
ungkapkan dengan penuh hikmah dan membina untuk saya perbaiki diri yang hina ini.

PERISTIWA MENAJKUBKAN DI PALESTIN

alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t kerana sekali lagi diberi kesempatan untuk diri hamba yang serba kekurangan ini untuk berada dalam salah satu majlis ilmu....

يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬‌ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٌ۬

dalam surah Al-Mujadalah ayat 11; Allah mengangkat darjat orang-orang yang beriman dikalangan kamu dan juga yang menuntut ilmu, dan Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Daripada Abu Darda’, bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda ”Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak”
(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)

alhamdulillah....sepatutnya kuliah pada malam ini yang diadakan di Masjid Jamek Tasek Gelugor akan disampaikan oleh Ustaz Jamlus tetapi disebabkan hal yang tak dapat dielakkan Ustaz Jamlus tidak dapat datang tetapi di ganti dengan Ustaz Wadi Anuar. Alhamdulillah satu kuliah yang sangat mantap yang bertajuk...."PALESTINE"

Ana nak berkongsi dengan antum semua tentang kisah-kisah pengalaman Ustaz Jamlus sendiri ketika ke Palestine yang disampaikan oleh Ustaz Wadi Anuar....kisah-kisah ini berjaya menggetarkan hati ana dan membuatkan ana berasa sangat sebak....

Ustaz Jamlus menceritakan bahawa peluru yang digunakan Israel direka khas untuk menentang Palestine. Peluru-peluru itu semua bertindak balas dengan besi. Pada suatu hari ada seorang kanak-kanak yang baru sahaja terkena peluru Israel datang ke kem yang menenpatkan Dr dari Malaysia...apabila dibedah pada tempat yang terkena peluru tersebut rupa-rupanya pelurur itu telah memakan isi-isinya. Kecederaan sangat dalam. Apabila peluru tersebut bersentuh dengan gunting ataupun alat pembedahan yang lain, peluru itu bertindak balas dan makin kedalam. Masyaallah. Mereka tidak tahu untuk berbuat apa-apa lagi. Pada malam itu, Ustaz Jamlus membuat solat hajat sebanyak 40 rakaat( kalau tak silap ana) untuk memohon pertolongan dan petunjuk dari Allah. Alhamdulillah pada keesokan harinya sebelum dimulakan semula pembedahan, Ustaz meletakkan air zamzam kedalam tempat yang terkena peluru tadi. Berkat kekuasaan Allah luka tersebut sembuh seperti sediakala. Masyaallah.

Peristiwa ke dua berlaku semasa Ustaz Jamlus terjumpa dengan seorang budak yang baru berusia dalam lingkungan 10 tahun. Namun kedua-dua kakinya telah kudung dan ibu bapanya juga telah tiada. Ustaz Jamlus bertanya kepada budak tersebut apa perasaannya. Jawapan yang diberikan oleh kanak-kanak tersebut membuatkan Ustaz Jamlus terkesima. Budak tersebut menjawab" Saya sangat gembira kerana kedua-dua kaki saya sudah menunggu saya di syurga. Hanya badan saya yang masih berada di dunia". Masyaallah bertapa kanak-kanak di Palestine sentiasa memikirkan tentang syurga tetapi kanak-kanak dan remaja di Malaysia bagaimana?

aku,kau n valentine



Birai embun dihembus
Daun terbang menari
Ke sana ke mari mencari cinta
Kopeng dedahan ditabrak
Hati itu milik siapa?
Kau senyum, aku bahagia
Kau menangis, aku hampa
Kau sepi, aku datang
Hati itu milik kita
Gagasan itu inspirasi aku
Fikiranmu kontang tanpa cinta
Aku menagih laksana sandiwara
Lalu tidak lah daku mengerti
Hati itu milik cintakah?
Kau, aku dan dia berkata
Hati itu mengundang cinta
Ia putik tanpa dipinta
Meraih tembus di kelopak tinta
Lalu meraba di tempik malam
Semua itu mengasyikkan
Semakin teruja dikala enak
Cinta, kasih dan sayang
Tiada kerisauan pada masa
Yang indah tetap indah
Namun ia adalah mati
Yang bermain dalam khayalan
Seperti itu aku, kau dan dia
Laksana laut yang sedang bergelora
Pantang disambar dalam asyik
Karna laut itu molek
Gerimis senja menanti di sana
Sewaktu awan merintih hausnya cinta
Aku bilang sama hujanMentari akan ku bawa
Laksana tenangnya cahaya bulan
Dalam kepul-kepul malam
Srikandi,14 Feb 09, Medan.
Mungkin ini puisi kutujukan buat mereka yang menyambut Valentine Day, yang sepatutnya tidak harus kamu sambut. Kasih sayang sesama manusia itu bukanlah di klasifikasi untuk sehari, kasih sayang dan pautan ukhwah harus dibina setiap hari, tanpa merujuk pada hari dan tanggal yang terkhusus. Kalaupun tidak punya sejarah tentang haramnya hari ini, namun tidak layak untuk disambut karna kasih sayang itu harus dipupuk setiap hari dan untuk selama-lamanya. Laksana kasih Tuhan pada kita, hambaNya.Kata Hasan Al-Banna, tanggungjawab kita itu lebih banyak dari masa. Alangkah rugi kalau menambah tanggungjawab yang tidak perlu hanya dengan bermain cinta!

mutiara kata


JiKa Ada seSiApA pInTa CiNtaMu KaTaKan Ia UnTuK ALLAH...RiNdUmU uNtUk RASULULLAH...& KaSiHmU UnTuk IBUBAPAMU...TeTaPi JiKa DiPinTa KeIkHLaSaNmU...bErIkaN PaDa YaNg TaHu MeNgHaRGaInYa

Monday, February 16, 2009

chak!!! assalammualaikum...
rossa in d house...

Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

"Dari Abu Hurairah ra, katanya: Rasulullah saw bersabda: "Sungguh baik keadaan kamu ketika Isa Ibn Mariam turun dalam kalangan kamu, lalu ia memimpin kamu." Salah seorang rawi hadis ini (Ibn Abi Dzi'b) menerangkan dengan katanya: "Lalu memimpin kamu dengan menurut kitab Allah alQuran dan Sunnah Nabi kamu saw." (Muslim)"